reklama

Absolvent vysokej školy a problémy s úradmi

Skončili ste vysokú školu a tešíte sa na prázdniny? Máte za sebou štátnice a obhajobu a myslíte, že tým všetko končí? Približne taký pocit som mal ešte pred štátnicami a čakal som, že keď úspešne skončím, tak ma bude čakat zaslúžený oddych. No mýlil som sa.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (35)

Prvé, čo možno väčšinu z nás prekvapí, je fakt, že študentom vysokej školy prestávame byť dňom poslednej štátnej skúšky a nie až dňom promócie. Ak by nebolo potrebné nič vybaviť na úradoch po skončení školy, tento fakt by nebol ani veľmi dôležitý. Avšak tu nastávajú prvé problémy.

Na škole (aspoň na našej, ale predpokladám, že to podobne funguje aj na iných školách) informácie o veciach potrebných vykonať po skončení školy, nikto neinformuje. Informácie sa šíria skôr medzi študentami, respektíve ex-študentami a aj tie sú dosť skreslené, pretože každý má svoju verziu ako to on počul, čítal alebo sa ináč dozvedel. Ale teraz k jednotlivým povinnostiam. Informácie, ktoré tu uvádzam som získal najednotlivých úradoch a nemusia byť presné, keďže na týchto úradoch vládne pomerne značný chaos.


Zdravotná poisťovňa

Zdravotnú poisťovňu musí absolvent bezpodmienečne navštíviť do 8 dní po ukončení školy, čiže po poslednej štátnej skúške. Ak to nestihne, hrozí mu pokuta. Tu je potrebné nahlásiť, že sa mu zmenil platiteľ poistného, keďže už za neho neplatí poistné štát. Absolventov môžem rozdeliť do štyroch základných kategórii:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
  1. absolvent, ktorý sa do 8 dní zamestná

  2. Z mojich informácií, by som povedal, že absolvent, ktorý sa zamestná do 8 dní to má najľahšie. Zamestnávateľ ho prihlási do zdravotnej poisťovne a platí za neho zdravotné odvody ako zamestnávateľ a strháva mu z platu jeho podiel odvodov.
  3. absolvent, ktorý sa pôjde evidovať na Úrad práce ako nezamestnaný

  4. Ak absolvent navštívi najprv Úrad práce a zaeviduje sa ako nezamestnaný, tak v zdravotnej poisťovni nahlási, že je nezamestnaný, a teda platitelom poistného zostáva štát.
  5. absolvent, ktorý sa nepôjde evidovať na Úrad práce a bude dobrovoľne nezamestnaný

  6. Absolvent sa môže rozhodnúť, že sa nebude evidovať na Úrade práce a poistné si bude platiť sám, kým si nenájde prácu. Z toho vyplýva platiť 751,- SK mesačne na zdravotné poistenie.
  7. absolvent, ktorý plánuje pokračovať v štúdiu na doktorandskom štúdiu

  8. Ak ex-študent chce pokračovať na doktorandskom štúdiu, začne to byť komplikované, keďže na dvoch rôznych úradoch som sa dopočul iné verzie. Problém je v tom, že medzi štátnicou a nástupom na doktorandké štúdium - 1.októbrom nie je absolvent študentom.

V poslednom prípade by malo byť možné sa zaevidovať na Úrade práce, aj keď len na leto. Tu ale začali problémy.

Rozhodol som sa, že moju púť po úradoch začnem práve na Úrade práce. V pondelok, som mal posledné štatnice, tak som sa v piatok rozhodol, že je ten správny čas na úrady. Môj prípad je posledný zo spomínaných, lebo plánujem pokračovať v štúdiu. Podal som si prihlášku, ale prijímačky mám až koncom júna, tak nemôžem naisto povedať, či budem pokračovať. A tu nastali prvé komplikácie.

Na Úrade práce sme začali tým, že sa chceme evidovať ako skončení vysokoškoláci. Pani, ktorá bola na príjme nových evidencí nám podala tlačivá, s tým, že ak nechceme pokračovať v škole ďalej, tak ich máme vyplniť. Keď som sa však opýtal, čo ak chcem pokračovať, len ešte neviem, či budem, začala ma pani presviedčať, že musím podpísať nejaké čestné prehlásenie, že nechcem pokračovať, a keď to potom poruším, tak budem mať problém sa neskôr zaevidovať ako nezamestnaný. To ma dosť zarazilo. Vraj sa menil zákon a od 1.5. 2008 je to takto. Následne sa snažila vysvetliť nám, že sa nám to neoplatí a že máme radšej ísť brigádovať a z toho si zaplatiť poistné. Ešte dodala, že keď budeme vedieť, že nás nezoberú na ďalšie štúdium, tak máme prísť a zaevidovať sa, že nebude problém. 

Na druhej strane som sa dozvedel (od kamaráta, ktorý rieši rovnaký problém), že aj keby som nechcel pokračovať, a teda by som sa zaevidoval na Úrade práce, moje zaslúžené prázdniny by som zrejme nemal. Totiž pre absolventov do 25 rokov má Úrad práce možnosť poskytnúť tzv. absolventsku prax, ktorú absolvent musi prijať, inak je vyradený z evidencie. A podľa mojich informácii je tých možností na prax veľa, čiže zrejme nebudú žiadne prázdniny.

Z Úradu práce som odišiel bez zaevidovania, lebo čestné prehlásenie, s ktorým nesúhlasím, nepodpíšem. V pobočke Všeobecnej zdravotnej poistovne v Technopole nás dostala velmi milá pani, ktorá nás presviedčala, že by sme mali ísť naspäť na Úrad práce, aby nás tam zaevidovali. Dohodli sme sa, že zatiaľ sa staneme samoplatitelmi, a keď sa podarí vybaviť Úrad práce, tak to stornujeme. 

Z celého tohoto "cirkusu" vyplýva, že na úradoch nie sú sami dostatočne informovaní a o absolventov, ktorý by radi pokračovali v štúdiu, nikto nemá záujem. Jediné, čo mi asi zostáva, je platiť si poistné cez leto a aspoň si užívať prázdniny.

Zaujímali by ma aj vaše prípadne postrehy, resp. vyjadrenia, ako to vlastne je.

David Běhal

David Běhal

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Čerstvý absolvent FMFI UK. Moja osobná stránka je www.dejw.sk Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu